Orde op zaken in digitale chaos?

Afgelopen dagen heb ik voor een particulier weer aan een bijzondere klus gewerkt.

Misschien herken je het wel. Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een smartphone, computer en/of tablet en na het aanmaken van talloze accounts en verschillende emailadressen is het zo langzamerhand een chaos geworden.

Omdat we tegenwoordig langzaam de 'Cloud' ingezogen worden is het ook nog eens onduidelijk waar nu feitelijk al jouw bestanden staan opgeslagen en vraag je je misschien wel eens af:

"Waar staan mijn spullen eigenlijk?"


Dit zorgt niet alleen voor irritatie maar ook soms voor onnodige kosten. In de ene cloud wordt betaald voor extra ruimte, terwijl in de andere nog ruimte zat is. Ook softwarelicenties kunnen soms worden stopgezet. En wellicht kan jouw volgende computer wel een Chromebook worden. Dat scheelt al gauw € 1.000,- met een nieuwe Apple. Wordt het niet eens tijd om de boel weer onder controle te krijgen?

Doe de zelftest:

  • Ik gooi zelden mailberichten weg. Ik heb meer dan 10.000 berichten in mijn mailbox
  • Ik sla email-bijlagen nergens op - ik bewaar gewoon mijn mail.
  • Op mijn computer heb ik geen overzichtelijke indeling in mappen. Soms zoek ik me suf naar iets.
  • Ik heb nog oude emailadressen in gebruik van providers die inmiddels zijn overgenomen. 
  • Ik heb te veel emailadressen. Er mogen er best een paar weg.
  • Ik gebruik vaak dezelfde wachtwoorden. Ik heb ze opgeschreven op papier.
  • Ik gebruik nog geen wachtwoordenkluis.
  • Ik maak vaak gebruik van openbare WiFi.
  • Ik heb geen VPN abonnement voor veilig internetten.
  • Mijn eigen WiFi-modem heb ik zelf nog nooit aangepast. Ik gebruik nog het wachtwoord van de leverancier.
  • Ik heb geen apart WiFi voor gasten aangemaakt.
  • Ik heb een Apple account en ook een Google account. iCloud en Google Cloud zijn voor mij nog niet duidelijk. 
  • Mijn foto's zitten deels op mijn computer, iCloud en Google Cloud. Dat zou ik wel simpeler willen.
  • Ik gebruik nog geen Chrome-browser.
  • Ik maak documenten, spreadsheets etc nog met een programma op mijn computer.
  • Ik snap nog niet hoe het nu precies werkt in de cloud.
  • Ik kan nog niet op al mijn apparaten bij mijn foto's, films, documenten.
  • Ik weet niet meer welke apps allemaal toegang hebben tot mijn gegevens en bestanden.
  • Ik weet niet hoe ik 'grote schoonmaak' hou in mijn digitale omgeving.

Herken je jezelf in deze vragen?

Dan wordt het tijd om je leven aangenamer, makkelijker, effici├źnter en overzichtelijk te maken. De komende jaren komen er alleen maar apparaten en verbindingen bij.
Domotica (internet of things) neemt een grote vlucht en binnenkort bedienen we onze verlichting, verwarming, TV, koelkast, gordijnen, voordeur allemaal via een appje op je smartphone. Dan is het wel handig als je alles netjes georganiseerd hebt en weet waar je spullen staan en wie er toegang toe hebben. Meer en meer willen we foto's documenten, etc. delen via het internet zonder deze zaken te hoeven emailen. Doe je dit vanuit de cloud dan heb je zelf steeds minder schijfruimte en beveiliging nodig, maar hoe maak ik verantwoordde keuzes?

Ben je ge├»nteresseerd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact met me op. Dan bespreken we dit en vertel ik je hoe ik je kan helpen en wat de kosten zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor jouw bijdrage. Na controle wordt deze gepubliceerd.
John

Aanbevolen

Even een website maken..

Photo by  Headway  on  Unsplash Een website maken en publiceren een hele klus. Veel uren gaan in ontwerp, fotografie, kleurtjes en knopj...