Even een website maken..

Photo by Headway on Unsplash
Een website maken en publiceren een hele klus. Veel uren gaan in ontwerp, fotografie, kleurtjes en knopjes zitten. Want jouw site moet gewoon de mooiste worden. En als het dan eindelijk klaar is gaat de site live en ben je blij en trots. Vergelijk het met de situatie dat je aan het eind van de persstraat staat met het eerste gedrukte magazine in je hand. Een mooi moment. En op dat moment is jouw magazine het beste in de wereld ;-)

Wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken?

Was het niet hartstikke slim om mijn buurjongen even te vragen? Het was onwijs goedkoop en nu kan de hele wereld mijn website bekijken!..........

Tja, dat is zo. Als je jouw URL doorgeeft,.. anders kunnen ze jouw website niet vinden. Zodra je dat gedaan hebt zullen veel kennissen, relaties en vrienden wel een keertje kijken. De vraag is: komen ze terug? En blijft jouw buurjongen de website ook onderhouden? Had jij invloed op het systeem waarmee hij de website heeft gemaakt? En heb jij kennis van dat systeem?

Hoe mooi je website er ook uitziet, het gaat om de inhoud, ook wel 'Content' genoemd. Regelmatig nieuwe berichten plaatsen die relevant zijn en bijdragen aan het doel waarvoor je de website hebt gemaakt is van grote invloed op het percentage terugkerende bezoekers en de vindbaarheid.

Een eco-systeem!

Publiceer je vaak nieuwe content dan komt ook een goede organisatie van pas. Waar staan je foto's, video's en teksten? Ik raad je aan om alles online te doen. Scheelt je apparatuur, backups maken en minder risico op virussen. Belangrijk: Kies zoveel mogelijk voor één eco-systeem!

Je maakt je leven onnodig lastig als je teksten met Word van Microsoft maakt, foto's met je iPhone en deze opslaat in iCloud van Apple, je mail met GMail doet van Google en het internet bezoekt met een browser van weer een andere leverancier.

Leveranciers zorgen veelal voor optimale samenwerking van hun producten. Google is van de grote drie leveranciers; Apple, Microsoft en Google, de enige die hardware onafhankelijk is. Dat geeft dus veel vrijheid in apparatuurkeuze. Het maakt dus niet uit of je met een Windows computer werkt, een Apple computer of iets anders. Om deze reden heb ik voor Google's eco-systeem gekozen. De keuze voor programma's en appjes die op alle computers, tablets en mobiele telefoons goed (samen)werken scheelt veel tijd (leercurves) en gewenning aan één bepaald systeem komt de efficiency ten goede.

Google's eco-systeem GSuite

Bij Google foto's heb je onbeperkte opslag van foto's in goede kwaliteit (voldoende voor online publicatie). Ook kun je makkelijk je foto's editen om aan te passen voor publicatie. Bij Youtube kun je al jouw video's opslaan en editen.

Maak je een website  met de nieuwe Google Sites dan kun je je teksten daar meteen intypen en je illustraties uit je Drive invoegen of je foto's selecteren in Google foto's en je films in YouTube. In Blogger kun je uit beide losstaande apps foto's en video's in je artikel plaatsen.

Beheer en analyse

Een website dient aangemeld te worden bij zoekmachines. Google verschaft middels een speciale website, beheerders de mogelijkheid om websites aan te melden en te beheren.

Als je wil weten hoe succesvol jouw website is, hoe vaak er bezoek is en waar de bezoekers vandaag komen dan is aanmelden bij Google Analytics onontbeerlijk.

Google My Business geeft bedrijven de mogelijkheid om bedrijfsgegevens op te slaan en te tonen in Google Search en Google Maps. Er komt zelfs een gratis business-site bij!

Voor bedrijven die publiek bedienen in hun vestiging(en) is een vermelding op Google Maps aan te raden zodat op de kaart de vestiging te vinden is.

Social Media

Is de website gemaakt en heb je nieuwe artikelen gepubliceerd? Dan wil je hier ruchtbaarheid aan geven op Social Media.

Je zult op elk netwerk een account moeten aanmaken en in veel gevallen, naast je persoonlijke profiel, een zakelijke pagina.

Naar Google+ kan Blogger automatisch publiceren. Voor andere platformen kun je om publicaties automatisch te publiceren, gebruik maken van bijvoorbeeld IFTTT. Dit is een gratis online dienst om al jouw apps en apparaten met elkaar te laten communiceren.


Adverteren


Mocht bekend maken binnen Social Media  niet voldoende resultaat opleveren kun je op Google Search of op sociale netwerken advertenties plaatsen. Hier zul je een account voor moeten hebben per platform en zo'n account én advertentiecampagnes zullen nauwgezet beheerd moeten worden.

De mogelijkheden zijn legio en voor elk budget is er wel een campagne te bedenken.

Niet zomaar 'even een website maken' dus.

Hierboven heb ik een kleine opsomming gegeven van zaken die spontaan in me opkwamen bij het maken van een simpele website. Er komt dus heel wat bij kijken. Maar, laat u zich daarom niet weerhouden. Er gaat een lange tijd van hard werken over heen voordat uw website werkelijk een succes zal zijn. Even snel een website maken in Blogger of de nieuwe Google Sites kan helpen om een start te maken met lage kosten. Focus op de inhoud inplaats van allerlei programma's en techniek. En wanneer u vertrouwen hebt op de juiste weg bezig te zijn, kunt u een verdieping aanbrengen met beheer, analyses, social media pagina's en advertenties er omheen goed in te richten. Een website is nooit af, zeker niet na de eerste oplevering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor jouw bijdrage. Na controle wordt deze gepubliceerd.
John

Aanbevolen

Even een website maken..

Photo by  Headway  on  Unsplash Een website maken en publiceren een hele klus. Veel uren gaan in ontwerp, fotografie, kleurtjes en knopj...